• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4989 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۰ مرداد

بازار سرد املاك در نخستين ماه تابستان

عبور متوسط قيمت يك متر مسكن از 30 ميليون تومان

گزارش تحولات بازار مسكن در تيرماه از سوي بانك مركزي منتشر شد. اين گزارش نشان مي‌دهد كه در نخستين ماه تابستان1400 تعداد معاملات مسكن همچنان ريزشي بوده اما در اين ماه متوسط قيمت خريد و فروش يك متر زيربناي واحد مسكوني معامله‌شده در بنگاه‌هاي معاملات ملكي به 30 ميليون و 40 هزار تومان رسيده كه نسبت به خردادماه 1.3 درصد افزايش يافته است. تعداد معاملات نيز 0.6درصد كاهش داشته است. كارشناسان بر اين باورند كه براي پي بردن به روند بازار مسكن بايد تابستان را درنظر گرفت، چراكه اين فصل، مهم‌ترين فصل در يك سال براي بازار مسكن است به گونه‌اي كه مي‌تواند دورنمايي از وضعيت بازار داشته باشد. تا اسفند 99 قيمت‌ها شتاب كم و زيادي به خود گرفته بود و انتظار مي‌رفت در بهار سال جاري نيز اين روند ادامه يابد. اما در بهار به جز خرداد، قيمت‌ها نزولي بود. اگرچه برخي معتقد بودند كه به دليل كاهش شديد قدرت خريد و خروج خريداران واقعي از بازار، قيمت‌ها نيز سقوط كرده اما آنچه در خرداد رخ داد و در تير نيز ادامه يافت حاكي از آن بود كه قيمت‌ها همچنان مي‌توانند افزايش يابند بدون توجه به قدرت خريد افراد. اگرچه تغيير قيمت‌ها در تيرماه نيز مي‌تواند پاسخي به طولاني شدن مذاكرات باشد. 
بازار سرد خريد و فروش 
براساس اين گزارش تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني در شهر تهران به حدود ۵ هزار و ۱۰۰ واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ماه قبل ۶ دهم درصد كاهش و نسبت به تيرماه سال گذشته ۶۳،۹ درصد كاهش نشان مي‌دهد. همچنين در اين ماه متوسط قيمت خريد و فروش يك متر زيربناي واحد مسكوني معامله‌شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي ۳۰ ميليون و ۴۰ هزار تومان بود كه نسبت به خردادماه ۱،۳درصد افزايش نشان مي‌دهد. از مجموع ۵۰۷۱ معامله مسكوني انجام‌شده در تير ماه امسال، واحدهاي صفر تا 5 سال ساخت با سهم ۳۳،۵درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند كه نسبت به تيرماه سال قبل سهم خانه‌هاي نوساز ۵،۱ درصد كاهش داشته و گرايش مردم به خريد خانه‌هاي با قدمت بالا افزايش داشته است. براساس توزيع معاملات‌ انجام‌شده در مناطق مختلف تهران، منطقه 5 همچنان با سهم 14.4درصدي از كل معاملات بيشترين تعداد قراردادهاي مبايعه‌نامه را به خود اختصاص داده، منطقه 10 با سهم 10.4درصد و منطقه 2 با سهم 9.6درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. در مجموع بيش از 73 درصد از كل معاملات انجام‌شده در تهران مربوط به 10 منطقه 5، 10، 2، 4، 14، 1، 7، 8، 5 و 11 بوده است. تعداد معاملات در سال جاري نسبت به تيرسال گذشته در حالي حدود 64درصد كاهش يافته كه مسوولان نياز سالانه كشور به واحد مسكوني را بين يك يا يك و نيم ميليون مي‌دانند. اين در حالي است كه تقريبا در هيچ سالي بيش از يك ميليون واحد مسكوني ساخته نشده است. اگرچه حدود 90درصد ساخت‌وسازها توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود و مابقي دست دولت است، اما برخي عقيده دارند كه سهم دولت از ساخت‌وسازها به دليل داشتن نقدينگي بايد افزايش يابد. اگرچه اين عقيده در نهايت به آنچه در اين سال‌ها با آن مواجهيم، مي‌انجامد؛ خانه‌هايي بي‌كيفيت و افزايش بار بر دوش بودجه دولت كه درنهايت به تورم‌هاي بالا هم در بخش ساختمان و هم در ساير بخش‌ها مي‌رسد. 
ارزان‌ترين و گران‌ترين
در ميان مناطق 22گانه شهرداري تهران منطقه يك همچنان بيشترين متوسط قيمت يك متر زيربناي مسكوني معامله‌شده را با رقم 62 ميليون و 30 هزار تومان به خود اختصاص داده و منطقه 18 همچنان ارزان‌ترين منطقه تهران است و قيمت متوسط يك متر مربع زيربناي مسكوني در آن 13 ميليون و 440 هزار تومان معامله شده است. بررسي معاملات انجام‌شده در تيرماه نشان مي‌دهد واحدهاي مسكوني بر دامنه قيمتي 15 تا 20 ميليون به ازاي هر مترمربع بنا بيشترين سهم از معاملات تهران را به خود اختصاص داده و 17.2 درصد از معاملات مربوط به اين دامنه قيمتي است. همچنين آپارتمان‌هايي كه از متري 20 تا 25 تومان قيمت‌گذاري شده‌اند، سهم 15.3درصدي از معاملات را داشته و آپارتمان‌هاي 25 تا 30 ميليون تومان نيز 12.8درصد از معاملات تير ماه امسال را به خود اختصاص داده‌اند.
واحدهاي پرطرفدار
بررسي آمارها نشان مي‌دهد واحدهاي مسكوني‌‌اي كه بين 500 ميليون تا يك ميليارد قيمت‌گذاري شده‌اند بيشترين سهم از معاملات تابستاني را به خود اختصاص داده و 19.1درصد از سهم معاملات را داشته‌اند. واحدهاي داراي ارزش يك ميليارد تا يك ميليارد و 500 ميليون با سهم 17.4 و يك ميليارد و 500 تا 2 ميليارد با سهم 11.9درصدي در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. در تيرماه كرايه مسكن اجاري نسبت به خرداد 34.9 درصد رشد داشت كه اين رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل 38.7 درصد رشد داشته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون